Online ISSN: 2187-2988 Print ISSN: 0911-1794
特定非営利活動法人日本小児循環器学会 Japanese Society of Pediatric Cardiology and Cardiac Surgery
Pediatric Cardiology and Cardiac Surgery 41(3): 123-132 (2025)
doi:10.9794/jspccs.41.123

原著Original

日本小児循環器学会一般向けWebサイトと学会公式SNSによる情報発信の現状とアクセス解析結果Public Information Dissemination through the Japanese Society of Pediatric Cardiology and Cardiac Surgery’s Official Website and Social Media

1日本小児循環器学会 広報委員会Committee of Public Relations, Japanese Society of Pediatric Cardiology and Cardiac Surgery ◇ Tokyo, Japan

2横浜市立大学附属病院 心臓血管外科Department of Surgery, Cardiovascular Surgery, Yokohama City University Hospital ◇ Kanagawa, Japan

3筑波大学 医学医療系School of Medicine and Health Sciences, University of Tsukuba ◇ Ibaraki, Japan

4静岡県立こども病院 不整脈内科Department of Electrophysiology, Mt. Fuji Shizuoka Children’s Hospital ◇ Shizuoka, Japan

5東京女子医科大学病院本院 看護部Department of Nursing, Tokyo Women’s Medical University Hospital ◇ Tokyo, Japan

6日本小児循環器学会 事務局Administrative Office, Japanese Society of Pediatric Cardiology and Cardiac Surgery ◇ Tokyo, Japan

7東京大学医学部 小児科Department of Pediatrics, The University of Tokyo Hospital ◇ Tokyo, Japan

8東京都立小児総合医療センターTokyo Metropolitan Children’s Medical Center ◇ Tokyo, Japan

9日本小児循環器学会 理事長President of Japanese Society of Pediatric Cardiology and Cardiac Surgery ◇ Tokyo, Japan

受付日:2025年4月9日Received: April 9, 2025
受理日:2025年7月15日Accepted: July 15, 2025
発行日:2025年8月1日Published: August 1, 2025
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背景:先天性心疾患患者が生涯にわたり適切な医療を受けるためには,診療体制整備に加え,患者の疾患理解の促進が不可欠である.日本小児循環器学会広報委員会では一般向けの疾患理解のための情報を提供するため,ウェブサイトと公式SNSからの発信を行ってきた.本研究の目的は日本小児循環器学会一般向けウェブサイトと公式SNSのアクセス解析により,情報拡散の効果を評価することと,患者の情報ニーズを評価することである.

方法:2022年8月1日から2024年11月30日までの閲覧数,アクセスに至った検索キーワード,SNSのユーザーの反応やユーザー特性を分析した.

結果:対象期間のウェブサイト総閲覧数は323,271件,主な検索キーワードは,「フォンタン手術」2,069件,「心室中隔欠損症 新生児 気をつけること」1,745件,「心室中隔欠損症」1,378件,「チアノーゼ」922件であった.Xアカウントは2024年11月30日時点でフォロワー数3,686名,Instagramは2,710名であった.Instagramフォロワーの年齢層は25~44歳が72%,女性が79%であった.

結論:SNSのフォロワー数は継続的に発信することで確実に増加し,それとともにウェブサイトの閲覧数も増加した.患者数の多い疾患と重症度の高い疾患に関する情報ニーズが高いこと,子どもの症状,成人期以降の病状に関する情報ニーズが高いことが示唆された.

Background: Appropriate medical care throughout the lifetime of patients with congenital heart disease (CHD) requires both the efforts of medical treatment systems and the promotion of patients’ understanding of their diseases. The Department of Public Relations of the Japanese Society for Pediatric Cardiology and Cardiac Surgery (JSPCCS) has been providing information to the public to promote understanding of CHD through its website and social networking services (SNS). This study evaluated the effectiveness of information dissemination and assessed the information needs of patients and their families by analyzing access to the JSPCCS public website and its official SNS.

Methods: We analyzed the number of website views, search terms, SNS user responses, and user characteristics from August 1, 2022 to November 30, 2024.

Results: The total number of website views during the study period was 323,271. The main search terms were “Fontan operation” (2,069 searches), “ventricular septal defect, neonates, what to watch out for” (1,745), “ventricular septal defect” (1,378), and “cyanosis” (922). As of November 30, 2024, the official X account had 3,686 followers, and the Instagram account had 2,710 followers. Of the Instagram followers, 72% were 25–44 years of age and 79% were female.

Conclusion: Due to the JSPCCS’s continuous online activity, the number of SNS followers and website visits increased. A high need for information on diseases like CHD with high prevalence and higher severity, symptoms in children, and medical conditions in adulthood and beyond were suggested.

Key words: online health information; health literacy; social networking; web analytics; patient education

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